E. Hunter; Seekers, Vuur aan de hemel

Auteur: Erin Hunter  seekers

Uitgeverij: Manteau, WPG België

ISBN: 978 90 02 25975 3

Leeftijd: 10+

Thema: Beren, overleven, zoektochten, vriendschap, natuur en milieu

De vier beren Kallik, Toklo, Ujurak en Lusa staan samen aan de rand van het zee-ijs, onder het prachtige Noorderlicht. Hun reis om de wildernis te redden heeft ze tot hier gebracht, waar het land eindigt. Hun reis is echter nog lang niet afgelopen. nu moeten ze hun vertrouwen in de poten van Kallik leggen, die in deze bevroren wereld geboren is.

Het leven op het ijs is moeilijker dan de beren zich hadden voorgesteld. Terwijl Toklo worstelt met haar poolberen-roots, is de witte vlakte voor Toklo volslagen onbekend terrein en wordt Lusa met de dag zwakker. Zwarte en bruine beren horen niet thuis op het ijs. Moeten ze terugkeren? Of is het daarvoor al te laat?

Een adembenemend mooi avontuur!

‘Vuur aan de hemel’ is alweer het vijfde boek in de Seekers-reeks van schrijverscollectief Erin Hunter. Ik viel er dus zomaar middenin, maar dat maakte het verhaal niet minder boeiend en origineel.

Het boek heeft een schitterend omslag met een mooi lettertype, maar vooral met een werkelijk prachtige illustratie van de beren onderweg over het ijs terwijl het Noorderlicht aan de hemel straalt. Voor mij onweerstaanbaar en ik denk voor een heleboel kinderen ook. Het omslag roept meteen een sfeer van spanning en avontuur op en geeft hiermee perfect aan wat de lezer kan verwachten.

Achterop het omslag is te lezen dat de auteurs ontzettend veel research hebben gedaan voor hun boeken en dat is te merken. De aard van de beer en de levenswijze van deze indrukwekkende dieren worden levendig omschreven. Als lezer wordt je dus echt meegevoerd in de wereld zoals de beer die beleeft. Erg origineel en ook nog eens super leerzaam! Ik zou het boek daarom ook vooral willen aanbevelen aan leerkrachten en scholen; met boeken als deze zal het voor veel kinderen niet moeilijk zijn om met plezier te lezen en tegelijkertijd zet het ze aan om na te denken over natuur en milieu. Zeer belangrijke zaken in de huidige tijd van smeltend poolijs en het broeikaseffect.

In ieder hoofdstuk kijk je weer door de ogen van een andere beer. Deze afwisseling houdt de spanning in het verhaal en maakt dat je alsmaar verder wil blijven lezen. De beren hebben elk een duidelijk eigen karakter meegekregen wat ze ‘menselijker’ maakt en waardoor je als lezer ontzettend met ze meeleeft. Arme kleine Lusa, die het zo zwaar heeft in de ijskoude wereld waarin ze verzeild is geraakt. Of Kallik, op wiens schouders een hele zware verantwoordelijkheid rust die haar erg onzeker maakt. Steeds weer hoop je dat het de vier vrienden eindelijk eens mee zal zitten en steeds weer voel je met ze mee wanneer ze wederom een grote tegenslag te verwerken krijgen.

‘Vuur aan de hemel’ is ontzettend knap geschreven en een absolute aanrader voor iedereen die houdt van spannende avonturen, dieren en de natuur!

Veel leesplezier!

Meer weten over deze of andere series van Erin Hunter? Neem een kijkje op de website van de uitgeverij of op die van HarperCollins, de Amerikaanse uitgever van deze boeken.