F. Dekker; De legende van de vuurvogel

Auteur: Femke Dekker vuurvogel

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing

ISBN: 9789462661974

Leeftijd: vanaf ca. 10 jaar

Thema: Avontuur

Ieder jaar, tijdens midwinter avond, vertelt Meta Zarissa, dorpsoudste en zieneres, de legende van de vuurvogel. Eens in de honderd jaar laat de vogel een veer achter. Degene die hem vindt zal een legende worden en voorspoed en geluk kennen, mits hij de zware reis naar de gele steen kan volbrengen.

Ravian luistert mee zoals altijd, maar dit jaar wel met een ander gevoel. Hij heeft een prachtig gekleurde veer gevonden. Het kan niet anders, of dit is de magische veer van de Vuurvogel, uit de legende! Zal hij de barre tocht naar de Gele Steen durven ondernemen? En zal het hem lukken om onderweg de verleidingen te weerstaan?

Toen ik het prachtige omslag zag was ik meteen verkocht; dit moest haast wel mijn smaak zijn. Ik hou ontzettend van fantasy, van sprookjesachtige verhalen die zich afspelen in een andere wereld zoals de ongeëvenaarde werken van Tonke Dragt. Ongeëvenaard zijn ze nog steeds, maar dit schitterende verhaal van Femke Dekker komt wat mij betreft toch dicht in de buurt!

Vanaf de eerste pagina wordt de lezer meegenomen in een donkere, koude winterse wereld vol armoe en ontberingen waarin het geloof in een eeuwenoude legende een van de weinige lichtpuntjes is die de mensen nog hebben. Door de ogen van de 11-jarige Ravian word je meegevoerd op een spannende reis vol tegenslag en obstakels, op weg naar het ultieme doel: de Gele Steen om daar de veer van de vuurvogel in te zetten en zo welvaart te brengen voor zijn familie en zijn dorp. Is het mogelijk dat een jonge jongen, een kind nog, deze tocht kan volbrengen? Zal het Ravian lukken om de veer bij het einddoel te brengen en zo de vuurvogel en de legende levend te houden? Deze vragen spelen als vanzelf tijdens het lezen door je hoofd en het boek wegleggen valt dan ook niet mee. Spannend van begin tot eind!

‘De legende van de Vuurvogel’ is een prachtig jeugdboek over doorzettingsvermogen, vriendschap en verraad, thema’s die herkenbaar zijn voor jong en oud. Het boek is dan ook prima te lezen door iedereen vanaf 10 tot 99 jaar. En alhoewel het echt ‘volwassen’ leest is het taalgebruik niet bijzonder ingewikkeld. Zinnen zijn niet overdreven lang en er is een fijne afwisseling tussen verhaal en dialogen wat het geheel tot een prettig leesbaar boek maakt waar kinderen prima zelf mee uit de voeten kunnen.

Het mag duidelijk zijn: Ik ben razend enthousiast over dit nieuwste werk van Femke Dekker! Zeker met de koude, donkere maanden voor de deur is dit een perfect boek: Kruip lekker onder een dekentje op je favoriete leesplekje en laat je meevoeren naar een andere wereld. Een aanrader!

Dutch Venture Publishing is een jonge uitgeverij die zich specifiek richt op indie-auteurs uit binnen- en buitenland, waarbij getracht wordt om een zo gelijk mogelijke verdeling te hanteren tussen binnen- en buitenlands talent. Neem een kijkje op de website voor meer informatie.

‘De legende van de Vuurvogel’ verschijnt in oktober 2016.

Veel leesplezier!