Auteur: Dr. Phil Manning    dino

Illustraties: Peter Minister

Uitgeverij: Kosmos

ISBN: 9 789 021 561 394

Leeftijd: Vanaf ca. 8 jaar

Thema: Dinosaurussen, historie

In dit kleurrijke XL-formaat boek geschreven door vooraanstaand paleontoloog Dr. Phil Manning maken kinderen kennis met een heleboel soorten dinosaurussen. Hoe zagen ze eruit, wat waren hun belangrijkste kenmerken en krachten en waar en wanneer leefden ze?  Op al deze vragen wordt in begrijpelijke taal, ondersteund door soms paginagrote illustraties in 3D, antwoord gegeven.

Een indrukwekkend boek; niet slechts vanwege het thema, maar ook vanwege het grote formaat en prachtige omslag. Op de voorzijde wordt je aangestaard door een angstaanjagend oog en op de achterzijde kijk je in twee opgesperde muilen met vlijmscherpe tanden; zeker weten voldoende om iedere dinofan razend enthousiast te maken! De pakkende tekst op de achterzijde nodigt uit om meteen het boek open te slaan en in de wereld van de dinosaurussen te duiken.

Kies een kant. Laat de strijd beginnen. Gevaarlijke dino’s meten hun krachten!

Wanneer je het boek openslaat tref je eerst een schitterende binnenzijde aan die, in tegenstelling tot de rest van het boek, in zachte kleuren geïllustreerd is. Erg fijn om naar te kijken!

Na deze rustige kennismaking kan de strijd beginnen: eerst tref je in de overzichtelijke inhoudsopgave aan waarin met kleur de verschillende sub-thema’s worden aangeduid. Hierna volgt een korte uiteenzetting over ‘het tijdperk van de dinosaurussen’. Op deze eerste pagina’s vind je meteen een overzichtelijke tijdlijn die meeloopt door het gehele boek. Niet alleen leuk, maar ook nog eens handig en heel erg leerzaam!

De opzet van twee dinosaurussen per twee pagina’s die wat kracht en ‘wapens’ betreft met elkaar worden vergeleken is erg leuk bedacht. Je kunt heel snel zien wie van de twee de meeste kans heeft om de ander in een gevecht te verslaan en je favoriet te kiezen! Uiteindelijk kun je op een van de laatste pagina’s de uitslag van de strijd bekijken: wie werd opgegeten, wie kreeg nog een kans en wie was uiteindelijk de ware overwinnaar?

De teksten in het boek zijn onderverdeeld in korte stukken die allemaal zijn geplaatst in een eigen tekst vak. Dankzij de duidelijke koppen, een mooi lettertype en het begrijpelijke taalgebruik is de tekst makkelijk en vlot leesbaar en heb je totaal niet het gevoel dat je een informatief boek van maar liefst 80 pagina’s aan het lezen bent. Tel hierbij  op de schitterende, levensechte illustraties en het mag duidelijk zijn dat ‘De kracht van de dino’ een must-have is voor iedere dinofan. Voor de scherpe prijs van € 12,50 hoef je het in elk geval niet te laten, dat is het boek meer dan waard!

Dit boek bestellen? Dat kan hier.