L. Lefebure; De reis van Raaf en Papegaai

Auteur: Li Lefebure

Illustraties: Jenny Bakker                         DSC05043

Uitgeverij: Clavis

ISBN: 978 9044825435

Leeftijd: Voorlezen vanaf ca. 5 jaar, zelf lezen vanaf ca. 7 jaar

Neef Kaketoe komt thuis met een geweldig verhaal: Hij is naar het paradijs geweest! Een fantastische plek met de mooiste bomen, vriendelijkste dieren en de allerheerlijkste heerlijkheden die zomaar aan bomen en struiken groeien. Dit klinkt Raaf en Papegaai, die het koud hebben en al de hele dag in de regen zitten érg verleidelijk in de oren.

“Pa-ra-dijs…’kraste hij zacht. Het klonk mooi. Het leek zelfs alsof hij het woord kon proeven. Het smaakte zoet!”

In dit prachtig vormgegeven boek vol kleurrijke, natuurgetrouwe illustraties neemt auteur Li Lefebure je mee op een avontuurlijke reis over onze planeet. De flora en fauna van verschillende landen en continenten worden uitgebreid belicht, bekeken door de ogen van Raaf en Papegaai die zich verwonderen over alle bijzondere dingen die zij op hun reis tegenkomen. Ze ontmoeten schildpadden, dolfijnen, een luiaard en allerlei prachtige vogels en verbazen zich samen over het ontstaan van een regenboog, eb en vloed en de kringloop van het water. En dit is nog maar een kleine greep uit de bijzondere diersoorten en natuurverschijnselen die in het boek aan bod komen. Werkelijk prachtig gedaan! Overal is aan gedacht en alles wordt in begrijpelijke taal uitgelegd en op geweldige wijze aangevuld door schitterende illustraties. Het boek is een lust om te lezen en doorheen te bladeren, zowel voor kinderen als voor de volwassene die dit prachtige verhaal mag voorlezen.

Het boek bevat naast de illustraties ook veel tekst. Voor veel kinderen van 7 jaar zal het naar mijn mening nog vrij ingewikkeld zijn om zelf te lezen, maar wie wil moet het zeker proberen! Met wat hulp van een volwassene in de buurt wordt het zeker weten een leerzame en boeiende ervaring.

‘De reis van Raaf en papegaai’ biedt enorm veel handvatten voor boeiende gesprekken en tal van interessante lessen en activiteiten rondom natuur en techniek en sluit daarom perfect aan bij het thema van de Kinderboekenweek 2015. Het zal tijd vergen me in de mogelijkheden te verdiepen, maar deze recensie gaat zeker nog worden aangevuld met verwerkingstips. Ook Li Lefebure werkt hard aan een lesbrief dus binnenkort is hier zeker meer te lezen om met dit geweldige boek aan de slag te gaan!

Intussen zijn Raaf en Papegaai te volgen op Facebook waar ze regelmatig allerlei interessante en grappige weetjes over de natuur met je delen. Zeker de moeite waard om een kijkje te nemen, ook voor nieuws over hun volgende avontuur!

Bekijk het boek hier op de site van de uitgever of bestel direct bij bol.com .