T. Riksten-Unsworth; De schatkaart

Auteur: Trenke Riksten-Unsworth schatkaart

Illustraties: Kelly van Dijk

ISBN: 978-94 91886 55 3

Leeftijd: voorlezen vanaf 5 jaar, zelf lezen vanaf 6 jaar (eind groep 3)

Thema: avontuur, familie

Rik en Jens gaan naar hun opa en oma. Hun nichtjes Lot en Sanne komen ook. Die plagen ze vaak. Als ze taart en ranja hebben gehad, gaan Rik en Jens in de tuin spelen. Daar vinden ze een oude kaart. Hij ziet eruit als een schatkaart van de tuin. Rik en Jens gaan op zoek naar de schat. Wat zou het zijn? Heel veel geld, of een pot met goud, of iets anders?

‘De schatkaart’ is een handzaam boekje van een vrij klein formaat. Perfect voor de doelgroep van beginnende lezers en ook prettig voor lezers die wellicht nog twijfelen aan hun eigen kunnen. Een wat kleiner boek met niet al teveel bladzijden en redelijk grote illustraties zal door hen eerder uit de kast worden gepakt dan een dikke pil of een boek met grote lappen tekst. Met een boek als ‘De schatkaart’ kunnen kinderen fijn leesmeters maken, oefenen en vertrouwen opdoen.

Het verhaal leest dankzij korte zinnen en veel dialogen lekker vlot en is ook gemakkelijk voor te lezen. Onze kleuter van vijf was er zeer door geboeid en vroeg zelf iedere avond om weer verder te lezen. Wij lazen het verhaal in drie keer, maar ik kan me voorstellen als je wat meer tijd heb en je kind nog niet omvalt van de slaap dat het gemakkelijk in twee keer voor te lezen is. Ook zelf lezen kan best vlot gaan, maar dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van het leestempo van het betreffende kind.

Wat mij betreft is ‘De schatkaart’ dus een prima boek wat goed aansluit bij het gemiddeld leesniveau en de belevingswereld van kinderen in groep 3/4. De enige kritische noot van mijn kant betreft de illustraties. Ze zijn getekend in een uitgesproken stijl waar je van moet houden en die niet bij mij past. Ik vind ze wat te cartoonesk en fel gekleurd, maar goed: dit betreft dus mijn persoonlijke smaak en zoals we weten; over smaak valt niet te twisten! Ik kan me heel goed voorstellen dat kinderen ze wél mooi en aantrekkelijk vinden en daar gaat het uiteindelijk om 😉 .

Ben je dus een leerkracht en nog op zoek naar een goed boek voor jouw klas? Of een ouder die zijn kind graag wil ondersteunen bij het leren lezen? Of ben je op zoek naar een leuk, betaalbaar cadeau? Dan is dit werk van Trenke Riksten-Unsworth zeker aan te raden!

Veel leesplezier!

Wil je het boek kopen? Bestel dan hier.

Voor meer informatie over de boeken van uitgeverij Droomvallei kun je een kijkje nemen op de website.