A. van Dam; Het grote lang geleden…doeboek

Auteur: Arend van Dam

Illustraties: Alex de Wolf & Georgien Overwater                             Lang geleden

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf (Unieboek Spectrum)

ISBN: 978 90 00 34646 2

Het idee voor dit veelzijdige, prachtig geïllustreerde doeboek is ontstaan naar aanleiding van de vele positieve reacties die auteur Arend van Dam kreeg van lezers van zijn ‘Lang geleden…’ serie. ‘Het grote lang geleden… doeboek’ is een geweldige aanvulling op de serie voorleesboeken over de geschiedenis van Nederland. Naast (voor)leesverhalen bevat het knutselideeën, spelletjes, puzzels en allerlei wetenswaardigheden. Ontdek het lievelingseten van Fanny Blankers-Koen, lees alles over de Vikingen, maak kennis met tal van beroemde uitvinders en test je kennis met het ‘Lang geleden…geschiedenisspel’.

Mijn mening + tips!

Door de vele onderwerpen en creatieve ideeën die in het boek aan bod komen zit er voor elk wat wils bij. Of je nu zin hebt om gezellig binnen te knutselen, gewoon wilt lezen of er juist heerlijk op uit wil, in het boek vind je altijd wel iets interessants om te doen. Het kan prima thuis gebruikt worden, maar ook voor in de klas is het een prachtig leermiddel. Het biedt de mogelijkheid om op een speelse manier met geschiedenis bezig te zijn waardoor de geschiedenislessen echt een feestje worden.

Mijn collega en ik hebben het boek ingezet tijdens een circuit in groep 5/6 waarin we verschillende vakgebieden en werkvormen aan bod wilden laten komen.  spel1Een van de onderdelen van het circuit werd het ‘Lang geleden…geschiedenisspel’. De bedoeling was om de kinderen ongeveer 45 minuten met het spel bezig te laten zijn en over het algemeen hielden ze dit ook prima vol. Het spel kan op verschillende manieren gespeeld worden en kinderen kunnen ook zelf regels bedenken. Het gaat uiteindelijk om het testen en vergroten van hun kennis van de vaderlandse geschiedenis en daar is het spel zeker weten geschikt voor! Door er een wedstrijdelement in te leggen (twee-tegen-twee tegen elkaar spelen bijvoorbeeld en elkaar controleren op juistheid van de antwoorden) worden kinderen lekker fanatiek en zijn ze lange tijd gezellig en zeer zinvol bezig. Een eenvoudig, maar ontzettend leuk én erg leerzaam spel!

20150616_141721

Conclusie: Dit boek mag eigenlijk in geen enkele boekenkast ontbreken. Het is een geweldig middel om kinderen meer te leren over de geschiedenis van hun vaderland en ook voor volwassenen staan er zeker weten dingen in die tot nu toe onbekend waren (of die we natúúrlijk wel wisten, maar gewoon even vergeten waren 😉 ). Kopen dus! Voor de prijs ( 8,99) hoef je het in elk geval niet te laten.