E. Roeterdink; Feesten met Wiebel en Kriebel

Auteur: Els Roeterdink  wiebel-en-kriebel1

Illustraties: Floortje Klinkenberg

ISBN: 978 94 91886 57 7

Leeftijd: 4+

Thema: (wereld)Feesten, bewegen

Wiebel is een vrolijk jongetje, met een wel heel bijzonder vriendje: Kriebel. Kriebel is paars, lief én woont op Wiebels schouder. Wiebel en Kriebel beleven samen tien vrolijke avonturen, waarbij je bijna niet stil kunt blijven zitten. Maar dat hóeft ook niet…De voorleesverhalen zijn speciaal geschreven om mee te bewegen!

De titel van het boek had niet toepasselijker kunnen zijn! Want feesten, dat is precies waar je zin in krijgt bij het zien van de prachtig kleurrijke en vrolijke cover van dit mooie voorleesboek voor kleuters.

Wanneer je het boekje openslaat gaat het feest meteen verder met slingers, een stoere piraat en een overzichtelijk inhoudsopgave die je vertelt dat alle belangrijke feestdagen die in Nederland gevierd worden aan bod komen. Als voorlezer neem je je publiek mee op een geweldige ontdekkingstocht. Door de ogen van Wiebel en Kriebel beleef je alle feestelijkheden én kom je ook nog eens veel meer te weten over de achtergrond en inhoud van deze speciale gelegenheden. Zo wordt in het verhaal over de Kinderboekenweek onder andere uitgelegd wat een auteur is, wat je allemaal kunt doen in een bibliotheek en hoe je nu eigenlijk iemand noemt die tekeningen maakt bij een boek. Niet alleen erg leuk, maar ook nog eens zeer educatief! Wat dit verhaal extra bijzonder maakt is dat Els ‘Feesten met Wiebel en Kriebel’ als voorbeeld heeft genomen. De hoofdpersonen leren dus ín hun boek óver hun boek! Een prachtig idee wat de beleving nog boeiender maakt.

En ook de andere verhalen in het boek zijn allemaal even vlot geschreven, op begrijpelijk niveau voor jonge kinderen en voorzien van vrolijke, sfeervolle illustraties. Een heel aantrekkelijk geheel voor zowel de voorlezer als de luisteraars!

Fijn extraatje zijn de vragen die her en der in de tekst verwerkt zijn als hulpmiddel om interactief voor te lezen. Daarnaast is er bij een van de verhalen een zoekspelletje en kun je op de website van de auteur terugvinden hoe je een heuse Kriebel-lampion kunt maken. En natuurlijk heten Wiebel en Kriebel niet voor niets zo: kinderen hoeven tijdens het voorlezen niet stil te zitten, maar mogen gezellig mee bewegen. Naast leesplezier dus ook nog speel- en knutselpret; het kan niet op!

Het mag duidelijk zijn: Ik vind ‘Feesten met Wiebel en Kriebel’ een ontzettend leuk voorleesboek en mijn proefkonijntje van 5 jaar is het hier roerend mee eens! Het boek is ook ontzettend leuk voor in de klas of bijvoorbeeld bij een BSO omdat je het er het hele jaar door bij kunt pakken en zo alle belangrijke feestdagen bespreekbaar kunt maken. Absoluut de moeite van het kopen waard; een kleine investering voor een heel jaar leesplezier!

Wil je het boekje kopen? Klik dan snel hier.

Voor meer informatie over Wiebel en Kriebel en ander werk van Els Roeterdink kun je een kijkje nemen op haar website.