Auteurs: Marianne Busser & Ron Schröder

Illustraties: Ivan en Ilia oelewapper

Uitgeverij: Moon

ISBN: 9 789048 835737

Leeftijd: 3+

Thema: Opa’s en oma’s

Jet en Joep logeren bij opa en oma Oelewapper in het bejaardentehuis. Het is best gezellig, maar wat is er toch aan de hand? Er verdwijnen steeds allemaal onderbroeken…Jetje en Joep bedenken een list om de onderbroekendief op heterdaad te betrappen. Nooit had iemand van het hele bejaardentehuis kunnen bedenken dat dít de dief zou zijn.

Na het lezen van de tekst op de achterzijde had ik de neiging om gewoon meteen even stiekem aan het eind van het boek te kijken wie dan toch die onderbroekendief zou zijn. Maar ik deed het niet! Want dat zou een stukje plezier tijdens het voorlezen wegnemen en dat is natuurlijk jammer. Een boek voor de eerste keer voorlezen is soms wat lastig omdat je even moet wennen aan een bepaalde schrijfstijl en nog ‘in’ het verhaal moet komen, maar het is ook erg leuk omdat zowel jij als je kind nog niet weet wat er komen gaat. Dat samen ontdekken is nu net een van de dingen die voorlezen zo fijn en bijzonder maakt.

Voorlezen dus. Alleen al bij het horen van de titel lag onze kleuter in een deuk! “Papa, papa! We gaan lezen van het raadsel van de verdwenen onderbroeken!” Tja, met zo’n onderwerp kan het eigenlijk al niet meer stuk. 😉

Het verhaal boeit meteen. De totaal verschillende personages die worden opgevoerd zorgen voor veel afwisseling. De karakters komen duidelijk naar voren en vooral de strenge directrice maakte hier nogal indruk. De prachtige kleurrijke illustraties van Ivan en Ilia brengen het verhaal tot leven en zijn een fijne ondersteuning van de tekst. ‘Wie is dit? Is dit Jetje?  Is dit een mevrouw?” Mijn kleuter had er tijdens het voorlezen van alles over te vragen, voor hem zijn de tekeningen een heel mooi hulpmiddel om het verhaal nog beter te kunnen volgen. Super gedaan door de illustratoren!

Behalve dat het boek er prachtig uitziet en een lust voor het oog is leest het ook nog eens heel fijn en gemakkelijk. Korte zinnen, veel dialogen en de onderverdeling in korte hoofdstukken maken het heel overzichtelijk en zorgen dat je er soepel en vlot doorheen gaat. Erg fijn voor jonge kinderen gezien hun korte spanningsboog en ook heel prettig voor de voorlezer.

‘Het raadsel van de verdwenen onderbroeken’ is dus kortom weer precies zoals we van Marianne  Busser en Ron Schröder gewend zijn: een heerlijk voorleesboek vol geweldig leuke personages dat perfect aansluit bij de belevingswereld van het jonge kind. Fans van Ron en Marianne mogen dit boek zeker niet missen en eigenlijk is het gewoon voor iedereen een aanrader. Voor de speciale prijs van maar €4,99 hoef je het zeker niet te laten!

En wie nou uiteindelijk die dief blijkt te zijn; dat mag je lekker zelf gaan lezen. 😉

Veel voorleesplezier!

Als extraatje bij het boek zijn er prachtige kleurplaten te downloaden én is er een heel leuk lied geschreven.