Auteur: Clinty Thuijls opilopi

Illustraties: Argibald

Uitgeverij: Marmer

ISBN: 978 94 6068 319 0

Leeftijd: vanaf ca. 5 jaar

Thema: Opa en oma, logeren

Opa Pie is een opa zoals ieder kind die wel zou willen: Hij is energiek, lief, houdt van een geintje en is altijd in voor avontuur. Als Sjef bij opa en oma gaat logeren is het dan ook nooit saai. Samen met ‘Opilopi’ beleeft hij de leukste avonturen, eet de lekkerste dingen en maakt ontzettend veel lol. Een eitje tikken op elkaars hoofd? Moet kunnen! Verkleed als Superman in een boom klimmen? Mag! Neus peuteren en je snot opeten? Lekker toch! Opa Pie is niets te dol. Maar ook wanneer Sjef niet kan slapen, zijn tand eruit gaat of hij zo hoog in de boom is geklommen dat hij er niet meer uit durft, staat opa voor hem klaar.

Met ‘Opilopie’ heeft Cindy Thuijls (die ook teksten schrijft voor onder andere Sesamstraat) een heerlijk komisch, maar ook hartverwarmend boek geschreven dat niet alleen kinderen, maar ook volwassenen zeker aan zal spreken en waar zij samen ontzettend veel leesplezier aan kunnen beleven. Cindy weet zich als geen ander te verplaatsen in de belevingswereld van jonge kinderen en beschrijft deze in een vlotte, levendige stijl waardoor het boek een feestje is om voor te lezen. Alles wat Sjef, zusje Mina, opa Pie en oma Monne meemaken is heel herkenbaar waardoor kinderen makkelijk geboeid raken en graag naar de gezellige avonturen zullen luisteren.

De verhalen op zich zijn al meer dan genoeg om je tijdens het lezen regelmatig in een deuk te doen liggen, maar de komische, eenvoudige zwart-wit illustraties van Archibald zorgen voor nét een vleugje extra humor en maken het feest compleet; lezen zonder te lachen is onmogelijk!

Het boek is mooi vormgegeven; het rood en lichtblauw van het omslag passen goed bij elkaar, het heeft een fijn handzaam formaat en er is gekozen voor een mooi lettertype. De binnenzijde van het omslag is al meteen prachtig geïllustreerd en daardoor erg uitnodigend. Alles bij elkaar een aantrekkelijk geheel!

Heb je zelf een kleine avonturier in huis? Of werk je met jonge kinderen en wil je ze eens lekker laten lachen? Dan is Opilopi zeker een aanrader! Het leest heel makkelijk voor door de afwisseling tussen verhaal en dialoog en door de korte hoofdstukken is het heel geschikt om te lezen voor het slapengaan of om een kort, vrij momentje in de klas op te vullen. Een tijdloos boek dat je zeker weten nog vaak uit de kast zult pakken en waar de kinderen ongetwijfeld van zullen smullen.

Veel voorleesplezier gewenst!