E. van der Ham; Vogel Vera in het Wonderbos

Auteur & illustrator: Esther van der Hamimg_0736

ISBN: 9 789 081 814 652

Leeftijd: 3+

Thema: verwonderen, ontdekken

De wereld is groot en mooi, voor kinderen is alles een wonder. Hoe ze daarin zichzelf ontwikkelen, blijft voor iedereen heel bijzonder.

‘Vogel Vera in het Wonderbos’ is een schitterend vormgegeven geheel. De kleuren stralen je vanaf het omslag tegemoet en het hele boek staat vol met de vrolijke en kleurrijke illustraties die zo typerend zijn voor auteur Esther van der Ham. Het is prachtig om te zien hoe zij haar positieve kijk op de wereld weergeeft in woord en beeld en zo een beetje kleur brengt in de wereld van haar lezers.

Met ‘Vogel Vera in het Wonderbos’ richt Esther zich op een piepjong publiek. Lezers vanaf ongeveer 3 jaar worden meegenomen op een bijzondere reis door de grote wereld en uitgenodigd om zich samen met Vera te verwonderen over alles wat daar te zien en te beleven is. Het verhaal bestaat als het ware uit hele korte hoofdstukken van twee pagina’s; ongeveer anderhalve pagina is gereserveerd voor de illustraties, op het de overige helft staat een kort stukje tekst op rijm. Onderaan de tekst staat in een klein blokje te lezen wat de ervaring met Vera doet: “Ik word sterker van knuffels”, “Het is fijn om samen te zijn”. Voor kinderen heel herkenbaar en een mooie opening om met hen het gesprek aan te gaan over gevoelens.

Extra leuk aan het boek is dat het niet alleen een voorlees-, maar ook een doeboek is. Na het lezen worden kinderen door middel van twee prachtig geïllustreerde pagina’s en de woorden ‘En nu jij!’ uitgenodigd om zelf aan de slag te gaan. Ze worden uitgedaagd om zelf een verhaal te bedenken, te kleuren en te schilderen en na te denken over hun eigen ervaringen en gevoelens. Natuurlijk mooi voor ieder kind, maar zeker ook voor diegenen die uit zichzelf niet zo snel vertellen of laten zien wat hen bezig houdt. Ik vind het persoonlijk heel fijn dat naast een kleurplaat ook de uitdaging is toegevoegd om zelf een Wonderbos te tekenen of schilderen. Met een dergelijke opdracht kunnen kinderen hun creativiteit helemaal de vrije loop laten en hun eigen fantasie gebruiken om tot een prachtig eindresultaat te komen.

‘Vogel Vera in het Wonderbos’ is een bijzonder boekje voor al die bijzondere jonge mensjes die hun eerste stappen in de wijde wereld zetten en nog volop aan het ontdekken zijn. Een fijn handvat om kinderen daarbij te begeleiden en bovenal ook gewoon een heel leuk, lief voorleesboek om samen met je kind van te genieten.

Ook zo benieuwd naar dit leuke boek? Bestellen kan hier.