G. Spee; Een droomjaar met Rosa de rozenfee

Tekst & illustraties: Gitte Spee Rosa

ISBN: 9789020682465

Leeftijd: Peuter en kleuter

Thema: seizoenen

Dit kleurrijk geïllustreerde boek bevat vier seizoenssprookjes met Rosa de rozenfee in de hoofdrol. Drie van deze verhalen zijn al eerder verschenen en met het toevoegen van het zomerverhaal ‘Rosa de rozenfee en de zonnebloem’ is het jaar nu compleet.

Rosa en haar vriendjes maken van alles mee in het bos waarin zij wonen. In ieder verhaal staat een aspect van het betreffende seizoen centraal zoals een zonnebloem voor de zomer en een paddenstoel voor de herfst. De tekst wordt prachtig aangevuld met sfeervolle illustraties die de sfeer en uitstraling van de verschillende seizoenen perfect weergeven.

Wat een juweeltje! Dit was het eerste wat bij me opkwam bij het zien van dit prachtige boek. Het formaat is perfect en het hardroze omslag met daarop een prachtige afbeelding en letters in zachte tinten maken het een ware lust voor het oog.

Ook wanneer je het boek openslaat word je zeker niet teleurgesteld. Op de linker pagina staat steeds een gedeelte van het rijmverhaal en op de rechterpagina’s tref je de meest prachtige illustraties van Rosa, haar vriendjes en de natuur. Het is voor een echte boeken-freak als ik natuurlijk volkomen ondenkbaar om een boek uit elkaar te halen, maar wat zou ik deze prachtige tekeningen graag inlijsten! Ze zouden geweldig staan in de kamers van de kinderen, maar ook voor in ons klaslokaal zijn ze uitermate geschikt. Sowieso gingen alle raderen meteen draaien bij het lezen van het boek want wat biedt het veel mogelijkheden! Nieuwsgierig naar wat je er behalve voorlezen nog meer mee kan doen? Kijk dan hier.

Gitte Spee heeft voor haar verhalen gekozen voor zogenaamde ‘gebroken rijm’ waarbij de tweede en vierde regel van ieder couplet rijmen. Dit maakt het voorlezen van de verhalen vrij eenvoudig. Eenmaal in het ritme is dit makkelijk vast te houden en voor kleine toehoorders ligt het prettig in het gehoor.

Wat mij betreft dus grote complimenten voor Gitte Spee! Met deze verhalenbundel levert zij naar mijn mening een fantastisch werk af wat groot en klein zal aanspreken. Niet alleen door de sprookjesachtige illustraties, maar ook door het thema van de verhalen. Seizoenen komen immers ieder jaar weer terug en zijn altijd voor iedereen betekenisvol. Zeker voor jonge kinderen is de natuur en onuitputtelijke bron van verwondering en inspiratie. Wat mij betreft zou iedereen die (voor)leest met/aan jonge kinderen dit boek moeten hebben. Het is de prijs van euro 14,99 zeker waard en kan elk jaar opnieuw worden voorgelezen waardoor je er ontzettend lang van kunt genieten.

Veel voorleesplezier gewenst!

Kleine kanttekening voor wat betreft de doelgroep van het boek: Het boek is geschreven voor peuters en kleuters, maar de verhaaltjes lijken mij voor peuters behoorlijk moeilijk. Dit is natuurlijk wel voor ieder kind verschillend dus probeer vooral uit dan merk je vanzelf of het boek enthousiast ontvangen wordt. 😉

Bekijk het boek hier op de site van de uitgever of bestel direct bij bol.com. En neem ook eens een kijkje op de website van Gitte Spee voor meer informatie over haar werk en haar andere boeken.