L. Depondt; Spook wil…

Auteur: Luk Depondt                    spook

Illustraties: Guido van Genechten

Uitgeverij: Bakermat

ISBN: 978 5924 405 4

Leeftijd: Vanaf ca. 4 jaar

Spook wil… is een boek over willen en niet willen en vormt samen met ‘Sneeuwman kan…’ en ‘Clown durft…’ een drieluik voor jonge kinderen over durven, kunnen en willen. ‘Drie belangrijke groeivitaminen’.

‘Spook wil…’ is een prachtig geïllustreerd, herkenbaar boek voor peuters en kleuters over al die fantastische dingen die er elke dag weer te doen en te beleven vallen in de grote wereld. Maar vooral ook over vriendschap. Want Spook is soms wel een beetje eenzaam omdat iedereen bang voor hem is. En een vriendje om mee te spelen, dat wil toch iedereen…

De illustraties in dit mooie boek op rijm beslaan steeds twee pagina’s waarop een korte tekst te lezen is. Soms loopt deze tekst nog door op de volgende bladzijdes. Dan is het soms even zoeken om het ritme goed vast te houden, maar zeker als je het boek een aantal keer hebt voorgelezen lukt dat prima. De duidelijke illustraties in de typische stijl van Guido van Genechten zijn erg uitnodigend om samen met je kind(eren) te bekijken en bespreken. Op mijn zoon maakten ze in elk geval zeker indruk. ‘Spook wil’ is een zeer mooi en leuk voorleesboek. ’s Avonds voor het slapen gaan, maar bijvoorbeeld ook voor in een groep (peuterspeelzaal of groep 1/2 van het basisonderwijs). Het boek biedt een mooie aanzet om met kinderen in gesprek te gaan over durven. De andere twee boeken uit de serie staan op mijn ‘nog te lezen’- lijstje want ook deze gaan over voor jonge kinderen belangrijke, herkenbare onderwerpen en lijken mij zeer de moeite waard.

Auteur Luk Depondt verzorgt over dit onderwerp ook lezingen. Voor meer informatie over deze lezingen kan zijn website geraadpleegd worden.

Bekijk het boek hier op de site van de uitgever.