L. Slegers; De astronaut

Auteur: Liesbet Slegers

Uitgeverij: Clavis

ISBN: 978-90-448-1658-7                                            DSC04917

Leeftijd: vanaf ca. 3 jaar

Eerste indruk

Ter voorbereiding op de komende Kinderboekenweek vond ik dat ik als aanstaand kleuterleerkracht op zijn minst de kerntitels voor groep 1 en 2 gelezen moet hebben. ‘De astronaut’ had ik op verschillende websites al regelmatig voorbij zien komen en ik was inmiddels erg nieuwsgierig naar dit boek van auteur Liesbeth Slegers. Het boek is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 3 jaar en de voorkant van het boek gaf me, gezien de eenvoud van de illustratie, ook meer de indruk van een boek voor peuters dan voor groep 1/2. Maar toen ik het boek eenmaal doorbladerde werd ik meteen reuze enthousiast! Het is heel vrolijk en kleurrijk geïllustreerd en de tekeningen zijn allemaal voorzien van bijbehorende begrippen. Super voor het vergroten van de woordenschat en ook voor oudste kleuters die al wat kunnen lezen dus nog uitdagend genoeg. Er schoten we meteen allerlei ideeën voor activiteiten te binnen (woordkaartjes voor in de kring, astronauten knutselen…) dus ik heb enorm veel zin om met het boek aan de slag te gaan! Eerst maar eens testen met mijn oudste (bijna 4 jaar), kijken of hij mijn enthousiasme deelt…

De praktijk

Mijn zoontje van 4 was zeer geboeid door het boek. Waar ik zelf vind dat er behoorlijk moeilijke taal wordt gebruikt ( “Het ruimtetuig waarmee de astronaut naar de ruimte vliegt. is de spaceshuttle (dit wordt ook wel ruimteveer genoemd”.)) gaf hij aan het boek niet moeilijk te vinden. Ik wilde halverwege stoppen, maar dit was niet de bedoeling! Uiteindelijk zijn we de eerste keer gekomen tot ongeveer 2/3 van het boek, toen haakte hij af.

Het soms wat moeilijke taalgebruik in dit boek wordt gelukkig ruimschoots gecompenseerd door de geweldige illustraties. Ieder onderdeel van bijvoorbeeld het ruimtepak staat hierop duidelijk weergegeven waardoor het verhaal toch goed te volgen blijft. Tekst en illustraties vullen elkaar dus perfect aan wat ‘De astronaut’ een zeer aantrekkelijk boek maakt voor kleuters. Het onderwerp van het boek spreekt zeer tot de verbeelding; naar de maan vliegen, wie wil dat nu niet?! (behalve ik dan, maar dat terzijde ;-)). En ieder kind kijkt ’s avonds wel eens naar de sterren en de maan dus het boek sluit prima aan bij de belevingswereld van de doelgroep.

Als kleuter-moeder en juf vind ik het boek zeer inspirerend. Het boek biedt ontzettend veel handvatten om creatief mee aan de slag te gaan. En dit is dan nog maar één kerntitel! Ik vrees dat ik het de komende tijd héél erg druk ga krijgen… 😉

raket

Kijk voor creatieve ideeën naar aanleiding van dit boek en de andere titels van de Kinderboekenweek op mijn Pinterest pagina.

Bekijk hier het boek op de site van de uitgever & bekijk hier het lespakket dat Kleuteruniversiteit maakte bij dit boek.