L. Timmers; Franky

Auteur: Leo Timmers

Uitgeverij: Querido                                                     DSC04922

ISBN: 978-90-451-1689-1

Leeftijd: Volgens de bibliotheek vanaf ca. 5 jaar, de website van de uitgever meldt 6+.

Eerste indruk

Prachtig boek!  Weinig tekst, maar de fantastische, kleurrijke gedetailleerde illustraties spreken voor zich. Op elke pagina valt van alles te ontdekken en ik weet haast zeker dat het verhaal kinderen zal inspireren om hun eigen robot te gaan bouwen. Eerst eens kijken of het boek zoonlief ook aanspreekt, al valt hij met zijn net 4 jaar buiten de doelgroep…

De inhoud

Sam is ervan overtuigd dat er een verre planeet bestaat waar robots wonen en dat deze robots op een dag naar de aarde zullen komen. Zijn ouders geloven hem niet en lachen om zijn ideeën. Aangezien niemand hem begrijpt zorgt Sam zelf voor een vriend die hem wél snapt: Franky!

De praktijk

We hebben het boek inmiddels een paar keer gelezen, maar het spreekt bij mijn zoon niet echt tot de verbeelding. Niet omdat het geen goed prentenboek is, maar eenvoudigweg omdat de leeftijdsaanduiding van 5 jaar zeer goed klopt. Naar mijn mening is het boek inderdaad meer geschikt voor de oudste kleuters. Dit omdat het boek weinig tekst bevat en er dus veel informatie uit de prenten gehaald moet worden. Echt voorlezen is hier dan ook niet van toepassing, maar het boek leent zich uitstekend om met de kinderen in gesprek te gaan en dus interactief bezig te zijn.

Het was voor mij even zoeken hoe ik het voorlezen van dit boek vorm moest geven. Er wordt veel gebruik gemaakt van tekstwolken die door middel van kleur aan de personages gekoppeld zijn. Daar zit dus zeker een logica in, maar ik ben van mening dat deze lastig te ontdekken is. Het boek lijkt me minder geschikt om in een grote groep mee te werken, maar thuis of met een klein groepje kinderen is het prima te doen. Een goede voorbereiding is hierbij wel van belang anders komt het verhaal niet tot zijn recht!

De illustraties van het boek spreken zeer tot de verbeelding en maken het boek zeker aantrekkelijk voor jonge kinderen. Het verhaal vormt een prima aanleiding om creatief aan de slag te gaan met bouwen en onderzoeken. Kijk voor ideeën op mijn Pinterest pagina.

Bekijk hier het boek op de site van de uitgever of neem een kijkje op de pagina van de illustrator/auteur.