M. Hildebrand; Opsekopse wereld

Auteur: Mirjam Hildebrand opsekops

Illustraties: Jolanda van der Burgt

ISBN: 978-94-91886-31-7

Leeftijd: 4+

Thema: Structuur, verandering

Siem logeert bij zijn opa en oma. Hij hangt op zijn kop op de bank en ziet dat opa nu anders is. Dat is gek! Opa snapt meteen dat Siem dit reuze interessant vindt en neemt hem mee naar de Opsekopse wereld waar alles anders is en niets gaat zoals het hoort. En dat is ook best een keertje leuk!

Geniaal! Wat een schitterend werk van zowel auteur Mirjam Hildebrand als illustratrice Jolanda van der Burgt. Heerlijk om te zien hoe mensen zich kunnen verplaatsen in de belevingswereld van kinderen en precies lijken te begrijpen hoe overweldigend de ‘grote mensen wereld’ soms voor hen kan zijn.

Als moeder en leerkracht heb ik inmiddels ruime ervaring met de grote behoefte aan structuur die eigenlijk alle jonge kinderen in meer of mindere mate hebben. Start je de dag eens in de kring in plaats van met een werkje aan tafel dan zijn er meteen een paar kinderen die volledig de weg kwijt zijn en het liefst met papa of mama mee naar huis willen. Ook vakanties kunnen met een kind dat heel gevoelig is voor structuur en regelmaat een flinke uitdaging vormen. Erg fijn dus dat er steeds meer boeken verschijnen die zich richten op deze gevoelige kinderen én hun opvoeders en zo proberen een steuntje in de rug te zijn.

‘Opsekopse wereld’ bijvoorbeeld is voorzien van een aantal erg handige, maar vooral leuke tips en uitdagingen voor zowel kinderen als volwassenen om eens uit je comfort-zone te komen en lekker ‘anders’ te doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van heerlijk spelen in de regen? Vinden de meeste volwassenen niet echt fijn ;-). Of eens een keer afspreken met een kind uit de klas met wie je normaal nooit zou afspreken. Super voor de sociale ontwikkeling!

Ook het verhaal over Siem en opa die samen op ontdekking gaan in de Opsekopse wereld is leerzaam, warm en prachtig om te lezen. Opa snapt Siem als geen ander en verzint voor hem een wereld waarin alles op zijn kop is. In die Opsekopse wereld logeert opa bij Siem en draagt hij Siem zijn pyjama, geeft het donker licht en ruiken hondendrollen heerlijk. Samen met de lieflijke, kleurrijke illustraties vormt het verhaal een aansprekend en vrolijk geheel waar jonge kinderen van zullen smullen.

Met de Kinderboekenweek in aantocht waarin opa’s en oma’s dit jaar centraal staan mag ‘Ópsekopse wereld’ niet in je collectie ontbreken. Kruip gezellig met je kleuter op de bank, ga mee op avontuur met opa en Siem en verzin daarna samen je eigen omgekeerde wereld.

Veel voorleesplezier gewenst!

Meer weten over Mirjam Hildebrand? Neem een kijkje op haar website of volg haar op Facebook en blijf op de hoogte van het laatste nieuws omtrent haar prachtige boeken.

Het boek bestellen? Dat kan hier.