Auteur: Pieter Feller  kolletje

Illustraties: Natascha Stenvert

Uitgeverij: l.s Amsterdam

ISBN: 9 789024 573127

Leeftijd: vanaf ca. 4 jaar

Thema: herfst, vriendschap, toveren

Kolletje neemt haar rood-witte toversokken altijd overal mee naartoe. Als ze die aantrekt en haar naam ‘Katharina Orselia Leatitia’ zegt, gebeuren de wonderlijkste dingen. Samen met haar vriendje Dirk beleeft ze allerlei avonturen.

Het is herfst en de bladeren waaien van de bomen. Doerak, het hondje van meneer de Jong, wordt een eng herfstbeest als hij door een hoopje bladeren rolt. Postbode Najib moet achter een weggewaaide brief aan rennen. Kolletje en Dirk maken herfstbeesten van eikels, beukennootjes en kastanjes. Op een dag is het ineens heel warm. Het lijkt wel zomer! Kolletje en Dirk willen in het badje, maar Kolletjes vader vindt dat geen goed idee. Gelukkig heeft Kolletje haar toversokken!

Een gezellig, knus, oer-hollands herfstboek, geweldig om fijn samen met je kindje van te genieten tijdens knusse, donkere herfstdagen.

Auteur Pieter Feller heeft met Kolletje een heerlijk bijdehand kleuter-meisje neergezet met een vrolijke kijk op de wereld en een hartje van goud. De avonturen van Kolletje en haar vriendjes zijn ontzettend herkenbaar en daarom perfect geschikt voor kleuters. Mijn eigen kleuter verslond de verhalen vanaf dag één! Storm, dierendag, knutselen met kastanjes en eikeltjes; allemaal onderwerpen die zeker in oktober hartstikke actueel zijn en naadloos aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen in de herfst.

Het verhaal is in heel begrijpelijke taal geschreven en zet kinderen aan tot nadenken en het stellen van vragen. Zo komen Kolletje en Dirk in het verhaal ‘Zeeschuim’ een kinderboekenschrijver tegen die hen vertelt dat het schuim op het water komt door zeemeerminnen die zich wassen in de zee. Van mijn zoontje kreeg ik meteen de vraag ‘Bestaan er dan echt zeemeerminnen?’. Een indicatie dat een kind aandachtig luistert en het verhaal echt beleefd. En dát is dan weer een teken dat je een écht goed boek te pakken hebt geschreven door iemand met een goede kijk op kinderen en wat hen bezig houdt. Om het feest helemaal compleet te maken zijn er natuurlijk nog de toversokken die Kolletje altijd draagt en waarbij zij een vaste, terugkerende toverspreuk heeft. Niets spreekt zo tot de verbeelding als magie: zou het dan écht kunnen? Wij hadden de mazzel dat we bij aankoop van het boek zo’n super gaaf paar toversokken cadeau kregen. Die moesten natuurlijk de volgende dag meteen aan naar school! En uitgeprobeerd werden ze ook. Of ze ook echt hun werk deden, dat laat ik in het midden… 😉

De schattige, kleurrijke illustraties van Natascha Stenvert zijn een prachtige aanvulling op het verhaal en maken van ‘Kolletje & Dirk, herfstbeesten’ een ontzettend aantrekkelijk boek.

Dit boek is een super mooie aanvulling op je boekencollectie en mag ook zeker niet ontbreken tijdens het thema ‘herfst’ in de klas. Aanknopingspunten genoeg om er een rijk thema van te maken en ook gewoon heel erg fijn voor een heleboel gezellige, ontspannen voorleesmomenten. p1020660

Veel voorleesplezier gewenst!

Volg Kolletje op Facebook en blijf op de hoogte van optredens en nieuwe avonturen.

Het boek kopen doe je heel gemakkelijk hier.