T. Riksten-Unsworth; Een rijdend vakantiehuis

Auteur: Trenke Riksten-Unsworth vakantiehuis

Illustraties: Bianca Jonker

ISBN: 978-94-91886-11-9

Leeftijd: Vanaf circa 4 jaar

Thema: Vakantie, heimwee, wonen

Thijs wordt geroepen door zijn vader en moeder; ze willen hem hun caravan laten zien. Zijn vader vertelt dat het een rijdend huis is dat ze meenemen als ze op vakantie gaan. Maar Thijs wil helemaal niet op vakantie, hij wil thuis blijven! Thuis bij zijn vrienden. En wie neemt er nou zijn huis mee? Hij wordt ontzettend boos en loopt weg, op zoek naar zijn vriendjes. Met Konijn, Vogel, Vlinder en Slak praat hij over waar ze wonen.

Als moeder van een jongetje dat erg veel behoefte heeft aan structuur en regelmaat en dat dus niet zo heel erg blij wordt van vakanties was ik ontzettend benieuwd naar dit bijzondere boek. Groot was dan ook de verrassing toen er een prachtig pakket van Droomvallei werd bezorgd met daarin onder meer dit schitterend vormgegeven werk van Trenke Riksten-Unsworth en illustratrice Bianca Jonker.

De bijzondere illustraties, waarbij sommige objecten haast driedimensionaal lijken in het prachtige natuurgetrouwe landschap spreken ontzettend tot de verbeelding. Mijn kleuter pikte het boek er meteen uit en was er heel nieuwsgierig naar.

Het thema van het verhaal, op vakantie gaan en je vertrouwde omgeving moeten achterlaten vind ik persoonlijk zeer goed gekozen. Er zijn ontzettend veel kinderen (en ook volwassenen!) die moeite hebben met op reis gaan en zich aanpassen aan een nieuwe omgeving. Mooi dat de auteur zich dit gerealiseerd heeft en met dit boek heeft getracht om het deze groep kinderen wat makkelijker te maken. Ik denk dat zij daar zeker in geslaagd is! Door dieren een belangrijke rol in het verhaal te laten spelen krijgt het verhaal al veel betekenis voor kinderen en door veel herhaling wordt het al snel voorspelbaar en herkenbaar en kunnen kinderen gemakkelijk hun aandacht bij het verhaal houden. Op een speelse manier wordt duidelijk gemaakt dat vakantie helemaal niet zo erg is en dat je ook van een vreemd huis best een thuis kunt maken.

Wat dit boek extra bijzonder maakt en volgens mij voor heel veel ouders en kinderen een echte must-have zijn de invulpagina’s die ervoor zorgen dat ‘Een rijdend vakantiehuis’ een echt persoonlijk reisdagboek wordt. Er is ruimte voor foto’s en tekeningen, kinderen kunnen de nachten tot hun vertrek aftellen en er zijn allerlei leuke opdrachten en spelletjes voor onderweg én op de plaats van bestemming. Met dit boek kom je de vakantie zeker weten door en zal ook de spannende periode er naartoe soepeler en aangenamer verlopen. Prettig voor het hele gezin. 😉

Veel leesplezier en een hele fijne vakantie!

Dit boek kopen? Dat kan hier.

Meer weten over deze bijzondere auteur? Neem een kijkje op haar website.