YA

HOERA! Lezen met Kids bestaat inmiddels alweer één jaar. Een geweldig jaar vol prachtige boeken en geweldige verhalen. Een jaar met heel veel lees- en voorleesplezier. Maar het kan altijd nóg beter en nóg leuker! Daarom vond ik het tijd voor een nieuwe toevoeging aan mijn blog. Zodat ook jongeren hopelijk snel de weg naar Lezen met kids weten te vinden en ik ook hen kan inspireren en motiveren om een boek op te pakken en lekker weg te duiken in een onbekende wereld…

Vanaf heden vind je dan ook recensies van de mooiste en nieuwste Young Adult boeken op mijn blog. Voor wie nog niet bekend is met dit genre een korte kennismaking:

Wie op zoek gaat naar het antwoord op de vraag wat Young Adult nu precies inhoudt komt een heleboel verschillende antwoorden tegen. De een noemt het een genre, de ander zegt dat het een naam is om de leeftijdscategorie van de doelgroep aan te duiden. Ook over die doelgroep lopen de opvattingen uiteen. Vanuit mijn eigen ervaring zou ik zeggen dat Young Adult boeken bedoeld zijn voor jongeren vanaf 15 jaar die ook prima door volwassenen gelezen kunnen worden. En dat het inderdaad eerder een benaming is om de doelgroep aan te duiden dan een genre want er zijn YA boeken te vinden in alle genres die je maar kunt bedenken.

De verhalen worden geschreven vanuit de belevingswereld van jongeren en gaan vooral over thema’s die in het leven van jong volwassenen een rol spelen. Hierbij valt te denken aan onderwerpen als verliefdheid en volwassen worden.

Voor volwassenen, laten we zeggen 25+ zijn YA boeken over het algemeen vrij lichte kost. Wat niet wil zeggen dat ze niet boeiend zijn! Integendeel; van een goed YA boek kun je zeker zo genieten als van een boek dat geschreven is voor een wat oudere doelgroep. En ondanks dat Young Adult nog een vrij nieuwe sectie vormt in ‘Boekenland’ groeit deze groep boeken in razend tempo dus als je eenmaal bent begonnen kun je voorlopig vooruit. Er zijn een heleboel vertaalde Amerikaanse boeken, maar ook Nederland en Vlaanderen kennen inmiddels een flinke schare zeer getalenteerde YA auteurs dus er is ook genoeg voorraad en verse aanvoer van eigen bodem.

Wil je meer weten of Young Adult, het aanbod, uitgeverijen en auteurs? Neem dan een kijkje op youngadultbooks.nl en young-adults.nl.

Recensies

rode koningin  vals draak