Auteur: Ingrid Kluvers  p1020650

Omslag ontwerp: Ingrid Bockting

Uitgeverij: Moon

ISBN: 9 789 048 828357

Leeftijd: vanaf ca. 14 jaar

Thema: Romantiek, vriendschap, liefde, reizen

Wanneer de (bijna) zestienjarige Joop samen met haar zusje naar Parijs gaat, ontdekt ze al snel dat niets is wat het lijkt. Ze maakt kennis met haar onbekende grootvader en leert dat haar zusje bepaald geen held is. Het meest schokkend is een belangrijke ontdekking over zichzelf, die haar ondanks de verwarring ook vleugels geeft.

‘Altijd anders’ heeft een heel mooi, stijlvol omslag waarbij gekozen is voor een prachtig ingetogen kleurgebruik en een aantrekkelijk, bijpassend lettertype. Heel fijn om naar te kijken en samen met de tekst op de achterzijde, die veel romantiek beloofd, erg uitnodigend!

Wie begint te lezen valt meteen middenin een heftige, ontroerende proloog die tijdens het lezen continue op de achtergrond door je hoofd blijft zingen; want wat kan er nou straks gaan gebeuren wat uiteindelijk leidt tot de heftige gebeurtenis waar het verhaal mee begint? Dit heeft de auteur natuurlijk ontzettend knap gedaan want als lezer ben je zo vanaf pagina 1 geboeid en blijf je als vanzelf verder lezen.

Waar ook heel goed over is nagedacht zijn de diverse karakters die al meteen op de eerste pagina’s worden opgevoerd. Hoofdpersoon Joop komt uit een nogal ingewikkelde familie met een boel ouders, een geweldig lieve oma, een recent ontdekte zus en blijkbaar ook nog een onbekende opa ergens in Frankrijk. De hoeveelheid personages geeft heel veel mogelijkheden voor een afwisselend verhaal. Deze mogelijkheden zijn door Ingrid Kluvers perfect aangegrepen om van ‘Altijd anders’ een wervelende geschiedenis te maken die de lezer meevoert langs tal van plaatsen en gebeurtenissen, maar zonder rommelig te worden. Het verhaal is prima te volgen en door de gevoelens van de hoofdpersoon duidelijk en uitgebreid te beschrijven leef je als lezer makkelijk met haar mee en blijft het van begin tot eind een boeiende ontdekkingsreis. Joop geeft steeds nét niet zoveel van zichzelf bloot dat je haar helemaal kunt doorgronden. Je vermoed dingen, maar of die ook daadwerkelijk kloppen…

Voor pubers kan het boek soms wellicht confronterend zijn. Tegelijkertijd is het ook ontzettend leerzaam. Het accepteren van verschillen en het hebben van respect voor de keuzes van anderen zijn onderwerpen die niet vaak genoeg aan bod kunnen komen. Als ze dan ook nog eens in zo’n mooi jasje verpakt zijn moet de boodschap zeker overkomen. Terecht genomineerd voor de Jonge Jury prijs 2017!

Nieuwsgierig geworden naar dit boek? Bestel het hier en ontdek zelf dit bijzondere verhaal.