J. Minkman; Schaduw van de tijd

Sinds enige tijd maak ik deel uit van het DVP streetteam. Een team van enthousiaste bloggers en recensenten die de boeken van Dutch Venture Publishing onder de loep nemen en promoten. Super leuk om te doen natuurlijk! Ik houd het uiteraard bij de jeugd- en YA boeken dus toen ik van auteur en uitgeefster Jen Minkman een mail ontving met de aankondiging van de heruitgave van haar YA titel ‘Schaduw van de tijd’ heb ik me meteen gemeld. Of het was wat ik ervan verwachtte? Lees mee en je weet het…

Titel: Schaduw van de tijd img_0422

Auteur: Jen Minkman

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing

ISBN: 9 789 492 585 011

Leeftijd: 15+

Thema: Navajo cultuur, noord Amerika, tijdreizen, paranormale verschijnselen, liefde

“Die ochtend werd ze badend in het zweet wakker. Echo’s van schreeuwende stemmen in een vreemde taal galmden nog door haar hoofd.”

Hannah is helemaal klaar voor een heerlijk rustige zomer na haar eerste stagejaar op een middelbare school. Samen met haar broer Ben gaat ze naar het vakantiehuisje van hun moeder in Arizona. Daar loopt ze Josh, de oude jeugdvriend van ben, na jaren weer tegen het lijf. De kleine jongen uit het Navajo-reservaat is plotseling niet zo klein meer en Hannah voelt al snel meer voor de volwassen Josh dan alleen maar vriendschap.

Helaas is het al snel gedaan met de rust. Nacht na nacht wordt Hannah geplaagd door vreemde nachtmerries over het verleden van de Navajo’s en griezelige schimmen die haar achtervolgen. De schaduwen komen steeds dichterbij… en waarom komt Josh ook steeds in haar dromen voor?

Ik was al bij voorbaat verliefd op het geweldige mooi omslag van dit boek en dat het over indianen ging maakte het voor mij een echte must-have. Ik heb een enorme voorliefde voor de cultuur van de Noord Amerikaanse indianen en boeken die ik aan mijn verzameling kan toevoegen worden automatisch gekocht. Zo dus ook ‘Schaduw van de tijd’.

En wat ben ik blij met deze aankoop! Het is zonder twijfel een van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb (en dat zijn er inmiddels toch aardig wat 😉 ). Jen Minkman heeft een heerlijk romantisch verhaal neergezet in de fenomenale setting van de indrukwekkende natuur van Navajo Nation. Zij doet dit zo goed dat je je bijna zelf in het gebied waant en de schoonheid van de eeuwenoude rotsformaties en heilige plaatsen van de oorspronkelijke bewoners zelf ervaart.

Het is wellicht prettig voor het lezen van dit boek als je open staat voor het bovennatuurlijke, maar hoe dan ook geeft juist dit aspect het verhaal een extra dimensie waardoor het zich onderscheid van andere boeken. ‘Schaduw van de tijd’ is niet zomaar een luchtig romantisch verhaal over een zomerliefde tussen twee jong volwassenen, maar een diepgaande geschiedenis waarin de taal en cultuur van de Navajo indianen prachtig verweven zijn en waar je als lezer helemaal in meegesleept wordt.

Dus, of je nu specifiek geïnteresseerd bent in indianen en paranormale verschijnselen of niet, ‘Schaduw van de tijd’ is een heerlijk boek dat je van begin tot eind in zijn greep houdt en dat je gewoon in één ruk uit wil lezen. Zonder twijfel een absolute aanrader!

De heruitgave ‘Schaduw van de tijd’ verschijnt op 14 februari. Kopen kan rechtstreeks via de uitgeverij en natuurlijk bij alle bekende (online) boekhandels.