Auteur: Naomi Buijs draak

Omslagontwerp: Denise van Baalen

Uitgeverij: eigen beheer

ISBN: 978 94 92182 77 7

Leeftijd: 15+

Thema: fantasy, draken, goed & kwaad

Lorelle groeit op in een eenvoudig dorpje middenin de natuur. Ze leidt een normaal leven, maar als dochter van het stamhoofd is ze alles behalve normaal. Gezegend door de Groene Draak is Lorelle uitverkoren om eens Hout te leiden. Deze verantwoordelijkheid lijkt nog ver weg, maar alles wordt anders wanneer de dam doorbreekt en het hele dorp wordt weggevaagd. Was het een ongeluk of is er kwaad opzet in het spel? Lorelle zou weleens sneller de leiding op zich moeten nemen dan ze ooit had kunnen vermoeden…

Een fascinerend debuut van een piepjonge auteur.

‘Het erfdeel van de draak’ is het eerste deel in de Gezegend-trilogie van de nog maar 17-jarige (!) Naomi Buijs. Als kind droomde ze er al van om met schrijven en het vertellen van mooie verhalen haar brood te kunnen verdienen. Dat ze het op deze jonge leeftijd heeft aangedurfd om haar droom na te jagen en een boek uit te brengen verdient wat mij betreft sowieso al niets dan lof!

En ook de inhoud van het boek is complimenten waard. Als echte fantasy-en draken-liefhebber was ik hier zeer benieuwd en het heeft me zeker niet teleurgesteld! Alhoewel ik persoonlijk soms voor een andere woordkeuze zou zijn gegaan en de sfeer van het verhaal van mij wat constanter zou mogen was het boeiend om te lezen en liep het verhaal lekker soepel.

Prettig is dat er niet al teveel personages in het boek voorkomen, maar wel genoeg om het spannend te houden en het verhaal regelmatig een verrassende wending te laten nemen. Net als je denkt dat het echt niet meer goed kan komen of wanneer het juist eindelijk de goede kant op lijkt te gaan met Lorelle komt er wel weer iets of iemand om de hoek kijken om alles overhoop te halen. Hierdoor blijf je als lezer geboeid en wil je niets liever dan verder lezen om te ontdekken hoe het afloopt; knap werk van de auteur! Ook de wereld die zij geschapen heeft, met koninkrijken genoemd naar de elementen (hout, vuur, metaal) zit prachtig in elkaar. Hoe geweldig moet het zijn als je zelf zoiets kunt bedenken?!

Naast de boeiende, makkelijk lezende tekst bevat het boek per hoofdstuk een eenvoudige zwart/wit illustratie. Deze sluiten perfect aan bij het verhaal en versterken de mysterieuze sfeer en uitstraling van het boek. Alles bij elkaar een aantrekkelijk geheel.

Wat mij betreft past ‘Gezegend; het erfdeel van de draak’ prima in de boekenkast van iedere YA- en/of fantasyliefhebber. En aangezien het een debuut betreft ben ik zéér benieuwd naar de volgende delen van de trilogie. Want dat Naomi Buijs talent heeft staat vast. Ik hoop dat we nog veel van haar zullen horen!

Nieuwsgierig geworden naar Naomi en haar werk? Neem dan eens een kijkje op haar website.

Wie liever zo snel mogelijk aan het lezen staat kan ‘Gezegend’ hier bestellen.