Auteur: Susin Nielsen moleculen

Omslagillustratie: Minna So

Uitgeverij: Lemniscaat

ISBN: 9 047 707776

Leeftijd: 13+

Thema: geheimen, puberteit, scheiden

De 13-jarige hoogbegaafde Stewart trekt samen met zijn vader in bij diens nieuwe vriendin en haar dochter Ashley. Die is op zijn zachtst gezegd niet blij met haar nieuwe broertje. Ashley en Stewart zijn in alles elkaars tegenpolen en een hyperintelligente ‘nerd’ als stiefbroer is wel het laatste wat beauty queen Ashley kan gebruiken. Een opvatting waar ze nog weleens op terug zou kunnen komen. Want wanneer alles voor Ashley mis dreigt te lopen en haar leven een serieuze blamage dreigt te worden blijkt een hoogbegaafde stiefbroer toch best handig te zijn…

Ik mocht dit prachtige YA boek lezen voor de boekenredactie van bol.com en was blij verrast toen ik het pakketje ontving. Het boek is met het geweldige kleurgebruik op het omslag een lust voor het oog. Erg mooi is dat er eenheid is tussen de voor- en achterzijde van het omslag waardoor het boek er heel aantrekkelijk uit ziet. De samenvattende tekst op de achterzijde is vlot en humoristisch geschreven waardoor je als lezer meteen nieuwsgierig wordt naar het verhaal. Ik kon in elk geval niet wachten om met lezen te beginnen!

Susin Nielsen heeft ervoor gekozen om har lezers twee kanten van het verhaal te laten beleven; die van de stuntelige, onzekere, super slimme Stewart en die van zijn niet zo bijster intelligente en vooral niet zo aardige stiefzus Ashley. Deze afwisseling zorgt voor een vlot verhaal waardoor je als lezer geboeid blijft en steeds nog nét even het volgende hoofdstuk wil lezen.

De auteur weet op een luchtige, maar tegelijkertijd toch serieuze en respectvolle manier een aantal heftige onderwerpen (het overlijden van een ouder, scheiden, homoseksualiteit) aan de kaak te stellen. Ik vind het bewonderenswaardig dat zij deze uitdaging aan is gegaan. Ze laat hiermee zien een vakvrouw te zijn die weet wat jongeren bezig houdt en wat er speelt in de huidige maatschappij. Knap werk! .

Ik heb ‘Wij zijn allemaal moleculen’ met heel veel plezier gelezen en heb regelmatig zitten grinniken omdat een heleboel dingen, ondanks dat mijn puberteit en mijn jaren op de middelbare school al enige tijd achter mij liggen, zo héérlijk herkenbaar waren. Dit boek is een echte aanrader voor de jeugd. Het zal ongetwijfeld veel jongeren aanspreken en wellicht zelfs helpen om hun eigen (heftige) ervaringen een plekje te geven. Maar ook voor ouders van pubers of voor leesfanaten zoals ik, die gewoon even heerlijk willen ontspannen met een goed, maar niet al te zwaar boek kan ik dit schitterende werk van Susin Nielsen van harte aanbevelen.

Veel leesplezier gewenst!

Dit bijzondere boek bestellen? Dat kan hier!