V. Aveyard; Rode koningin

Auteur: Victoria Aveyard     rode koningin

Uitgeverij: Cargo

ISBN: 9789023490289

Leeftijd: 15+

Mare Berrens is een jong meisje, geboren aan de rode zijde van de wereld. Een kei harde wereld geregeerd door zilveren, mensen met zilver bloed die zich ver verheven voelen boven de in hun ogen minderwaardige roden. Wie rood geboren wordt is voorbestemd om te dienen of te vechten in de grote oorlog. Mare is echter niet zomaar bereid om  te berusten in haar lot en dat van haar vrienden en familie. In haar strijd tegen het onrecht durft ze ver te gaan, maar gaat ze misschien te ver? Brengt haar verzet datgene waar ze zo op heeft gehoopt, of is de macht van de zilveren echt onbreekbaar en zal de wereld altijd verdeeld blijven in zilver en rood?

Mijn eerste YA boek, gewonnen bij de uitgever en meteen een schot in de roos! Schrijfster Victoria Aveyard bewijst met dit boek over een enorm schrijftalent te beschikken waarmee ze jong en oud weet te boeien. Ondanks de vele duidelijk fictieve elementen in het verhaal is het toch geloofwaardig. Ik moest persoonlijk even wennen aan de raakvlakken met de ‘echte’ wereld en met onze tijd, maar toen ik er eenmaal in zat werd ik echt meegevoerd naar de wereld van hoofdpersoon Mare en leefde met haar mee. Haar gevoelens en gedachten zijn duidelijk en uitgebreid beschreven waardoor het niet moeilijk is om als lezer in haar hoofd te kruipen en voor even Mare te zijn. Vooral haar frustraties over haar gevangenschap en de uitzichtloosheid van haar situatie komen heel duidelijk naar voren en zorgen ervoor dat je als lezer helemaal in het verhaal wordt meegenomen.

De tweedeling tussen de bevolkingsgroepen in de fictieve wereld die de auteur neerzet stemt tot nadenken. De verschillen tussen arm en rijk worden ook in onze wereld steeds groter en het onderdrukken van bepaalde bevolkingsgroepen is altijd een actueel thema geweest en zal dat ook altijd blijven. Naast een verhaal dat heerlijk wegleest en waarbij je als lezer fijn kunt ontspannen is het dus ook nog een boek met een boodschap; knap werk!

‘Rode koningin’ was een prettige kennismaking met het Young Adult genre en ik verheug mij zeer op de verfilming van dit spannende, vlotte verhaal.

Het vervolg, “Glass sword’ is inmiddels ook verschenen. De Nederlandse vertaling wordt in september 2016 verwacht

Winnen!

Zin gekregen om dit boek te lezen? Ik mag van uitgeverij Cargo een exemplaar verloten! Laat in een reactie op deze recensie weten waarom jij dit boek wilt winnen en wie weet valt het binnenkort bij jou in de brievenbus! Voor een extra winkans volg Lezen met kids op Instagram& like de foto van deze winactie. Succes!

Actie loopt t/m zondag 29 mei aanstaande, 20:00.

* Winactie gesloten *

.

13 thoughts on “V. Aveyard; Rode koningin

1. Ik hou van YA-boeken.. Net zoveel als ik van kinderboeken hou.. (Geloof me, dat is een hoop) Ze zijn vlot en luchtig, ik heb nog geen YA-boek gelezen dat ik niet goed vond.. Ik ben dan ook erg benieuwd naar dit verhaal.. En daarnaast er is niks leuker als een boek winnen.. Want alle boeken kopen die ik graag zou willen lezen is helaas geen optie.. Tenminste.. Misschien wel als ik een geldboompje in de tuin zou hebben.. 😆

Liked by 1 persoon

2. Na het lezen van de inhoud, lijkt me dit een echt superleuk boek. Ziet er ook reuze- spannend uit. Ik lees graag YA books, en ik lees heel veel ..dus ik zou het top vinden om mee te doen, om er snel in te beginnen..ik heb er zin in! Zodat ik kennis kan maken met deze schrijver, die nu nog voor mij onbekend is.

Like

3. Ik lees sinds vorig zomer meer van dit soort boeken, ik vind ze geweldig. Door jou ben ik overtuigd dit boek ook te lezen! Dankjewel! Ik zou heel graag het boek willen lezen op papier, want dat leest nog altijd het fijnst!

Like

4. Vandaag lid geworden van je Facebookpagina en ik zie dat ik zo op de valreep nog net een kansje kan wagen. Sinds kort heb ik het YA-genre ontdekt, omdat ik met pubers werk en me graag in hen verdiep en me interesseer voor wat hen bezighoudt. En dan voornamelijk wat zij dan precies lezen. Het YA-genre bevalt me heel goed en ik zou dus graag een kansje wagen. Zodra ik het boek uit heb, zal ik het delen met mijn leerlingen.

Like

5. Veel YA-boeken zijn altijd erg zoetsappig, Echt voor meiden/dames. Rode koningin lijkt me een stoerder verhaal, en daarom meer geschikt voor mij! Meestal lees ik de boeken van mijn vriendin, wie weet kan ze nu eens de mijne lezen!

Like

6. De winnares is bekend: Van harte gefeliciteerd Anke! Jij wint ‘Rode koningin’. Mail je gegevens of stuur ze in een pb via Facebook dan komt het boek zo snel mogelijk naar je toe.

Iedereen heel hartelijk bedankt voor het meedoen en voor jullie enthousiaste reacties! De volgende YA recensies volgen snel dus hou het blog in de gaten.