M. Maas; bobbi abc

Auteur: Monica Maas (tekst & illustraties)              abc

ISBN: 9 789 020 684 605

Leeftijd: peuters & kleuters

Thema: Alfabet/letter- en klankherkenning

De inhoud

‘Het alfabet van Bobbi, dat gaat van a, b, c…‘ In dit kleurrijke boek komen in korte, eenvoudige rijmpjes alle letters van het alfabet aan bod. Elke letter heeft zijn eigen pagina met daarop een rijke illustratie vol woorden die beginnen met de betreffende letter.

Mijn mening en tips voor gebruik van het boek

Het ‘Bobbi abc’ is naast een prachtig, aantrekkelijk uitziend boek ook een ontzettend leerzaam boek: het stimuleert bij het ontwikkelen van de woordenschat en het fonemisch bewustzijn van kinderen. ‘Fonemisch bewustzijn’ houdt onder andere in dat kinderen klanken leren onderscheiden en dat ze zich bewust worden van het feit dat de geschreven letter en een bepaalde klank bij elkaar horen.

Dit boek kan al voor jonge kinderen worden voorgelezen, uit ervaring zou ik zeggen vanaf ca. 2,5 jaar. Kinderen vinden het dan vooral leuk om de illustraties te bekijken en, samen met de volwassene die voorleest, alle begrippen die daarop te zien zijn te benoemen. Dit werkt enorm stimulerend voor het uitbreiden van de woordenschat. Peuters leren hier op speelse wijze ontzettend veel van. Een erg waardevolle activiteit dus!

Voor oudere peuters en voor kleuters is het boek natuurlijk een geweldig middel om kennis te maken met letters en het alfabet. Erg fijn is dat alle letters zijn afgebeeld als kleine blokletters, dus zoals kinderen ze in eerste instantie ook op school aangeleerd krijgen. Door alle letters te bekijken en benoemen leren kinderen zowel de letter als de bijbehorende klank te herkennen. Twee vliegen in één klap en daarnaast natuurlijk gewoon heel veel (voor)leesplezier zoals we van Monica Maas gewend zijn.

Ik kan dus wederom niet anders dan dit boek van harte aanbevelen. Voor een hele fijne prijs krijg je een geweldige leerervaring voor je kind en heel veel plezier voor jullie beiden!