M. Maas; Bobbi’s wereld – kijk- en zoekboek

Tekst en illustraties: Monica Maas DSCN4543

ISBN: 9 789 020 684 988

Leeftijd: peuters & kleuters

In ‘Bobbi’s wereld’ geeft Monica Maas aan de hand van haar alom bekende, sfeervolle illustraties tal van situaties weer die perfect aansluiten bij de belevingswereld van jonge kinderen (bijvoorbeeld de overdekte speeltuin, de kinderboerderij en het zwembad). Iedere pagina is rijk geïllustreerd waardoor er telkens weer nieuwe verrassende details naar voren komen. Kinderen raken niet uitgekeken en kunnen een hele tijd zoet zijn met alleen al bekijken wat er zich zoal afspeelt op de betreffende pagina’s. Op elke plaat kunnen voorwerpen of dieren geteld worden en de platen bevatten allemaal een korte samenvatting of een vraag die aanleiding geeft om verder over het thema te praten. “Wat vind jij het leukste op de feestmarkt?”

Dit boek stond vanaf het moment van uitgave hoog op mijn verlanglijstje. Toen ik voor de jongste een boekenbon cadeau kreeg bij zijn geboorte was de keuze dan ook vrij eenvoudig. Zoekboeken zijn ontzettend leerzaam voor kinderen en bieden daarnaast een prachtige mogelijkheid om een tijdlang gezellig bezig te zijn. Wat mij betreft is een dergelijk boek daarom altijd een waardevolle aanvulling op de boekencollectie!

‘Bobbi’s wereld’ is een prachtig middel om de ontwikkeling van kinderen op meerdere gebieden te stimuleren:

– het bespreken van de illustraties helpt kinderen bij het ontwikkelen van hun woordenschat en spreekvaardigheid;

– het tellen van de afzonderlijke dingen/dieren die onderaan iedere pagina worden weergegeven helpt kinderen bij het leren van de telrij;

– tijdens het tellen komen de namen die horen bij de getelde voorwerpen aan bod wat weer stimulerend werkt voor het vergroten van de woordenschat.

Kortom: een waardevol middel om kinderen op eenvoudige, speelse wijze te ondersteunen in hun ontwikkeling. Als volwassene kun je zelf ook enorm veel plezier beleven door met het kind op ontdekking te gaan in dit boek en zo een beetje in zijn of haar wereld te duiken. Plezier voor jong en oud! Wat mij betreft een absolute aanrader die niet in je boekenkast mag ontbreken!