S. Trotter; Gulzige, gierige hippo

Auteur & illustrator: Stuart Trotter hippo

Uitgeverij: Aerial Media Company

ISBN: 978 94 026 0113 8

Leeftijd: 2+

Thema: Eten, delen

Gulzige gierige Hippo is een vervelend nijlpaard. Hij wil niet spelen en vooral zijn lekkere hapjes niet delen met de andere dieren. Met een boos gezicht jaagt hij iedereen weg, bang dat ze mee willen eten van zijn lekkere picknick. Maar als de andere dieren een grap met hem uithalen komt Hippo erachter dat hij eigenlijk niet zo leuk bezig is en wordt het toch nog heel gezellig in het bos…

Bladerend door de catalogus van Aerial media company zag ik het vrolijke omslag van ‘Gulzige gierige Hippo’ en was meteen nieuwsgierig. Het zag eruit als een perfect prentenboek voor ons gezin en ik had gelijk: mijn jongens en ik zijn meteen aan het lezen geslagen zodra het boek in huis was en vooral onze peuter was erg enthousiast!

Het boek is allereerst erg fraai en kleurrijk geïllustreerd. Alle dieren zijn duidelijk herkenbaar en hebben vriendelijke, bijna menselijke gezichten: ontzettend aansprekend en betekenisvol voor jonge kinderen!

De paginagrote illustraties zien er zeer aantrekkelijk uit en lenen zich uitstekend om interactief met kinderen bezig te zijn: Op de eerste pagina bijvoorbeeld staat de inhoud van Hippo’s picknickmand uitgestald. Samen met onze jongste heb ik alle etenswaren benoemd (het helpt dat eten zijn favoriete bezigheid is; hij wist alles feilloos te benoemen 😉 ). Ook op de volgende pagina’s valt genoeg te zien en te ontdekken. Want wie zit er toch steeds verstopt en haalt er stiekem iets uit de picknickmand? Als kinderen dit ‘spelletje’ eenmaal door hebben zijn ze er bij elke nieuwe pagina als de kippen bij om aan te wijzen waar de dieren verstopt zitten en wat er nu weer uit de mand verdwijnt. De aandacht van je publiek vasthouden is met dit boek een eitje!

En dan is er, naast al deze prachtige, prikkelende tekeningen ook nog het ontzettend betekenisvolle onderwerp van het verhaal: samen delen en aardig zijn voor een ander. Ik hoor mezelf in elk geval zeer regelmatig in herhaling vallen met mijn ‘samen delen’ of ‘dat kun je ook rustig zeggen’ en ik heb zo’n vermoeden dat dit voor heel veel opvoeders heel herkenbaar is 😉 . Dit boek laat op een speelse manier zien hoe leuk delen kan zijn en hoe fijn het is om samen dingen te doen. Zo geniet je dus samen van een ontspannen voorleesmoment en steekt je kindje er meteen een hoop van op; de ideale combinatie.

‘Gulzige gierige Hippo’ heeft alle ingrediënten die je van een prentenboek voor jonge kinderen verwacht. Een echte aanrader, goed voor heel veel lees- en zoekpret.

Veel voorleesplezier!

Enthousiast geworden? Dan kun je het boek uiteraard bestellen, maar je maakt nu ook t/m zondag 26 juni 2016 kans om het boek te winnen via onze Facebook pagina. Neem snel een kijkje en doe mee!