A. van Dam & A. de Wolf; Koken met de liefste papa

Auteur: Arend van Dam                                                                           DSC04628

Illustraties: Alex de Wolf

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf / Unieboek

ISBN: 978 90 475 0007 0

Het verhaal

Papa en Beertje denken na over wat ze willen eten. Iets kouds of juist iets warms? Iets zoets? Iets hartigs? Iets fris misschien? Dan roept Beertje: “Papa, vandaag kook ik!” Samen gaan ze op zoek naar allerlei ingrediënten; een visje vangen, paddenstoelen zoeken, bloemen plukken, want zelfs die kun je eten! Samen bereiden ze allerlei heerlijke gerechten, wat een smulfestijn!

Een heel mooi boek voor vaders (of moeders natuurlijk!) en kinderen om samen te lezen én lekker te koken! Het leest als een verhaal, maar bevat tegelijkertijd tal van heerlijke recepten. De ingrediënten zijn gemakkelijk in de winkel te vinden, veel dingen heb je vaak standaard in huis en de gerechten zijn vrij eenvoudig te bereiden waardoor kinderen heel veel zelf kunnen doen.

Het concept van dit boek spreekt mij zeer aan omdat het dus zowel een voorlees- als een kookboek is. Dat betekent: dubbel zoveel pret en dubbel zo leerzaam! Dat voorlezen goed voor de ontwikkeling mag inmiddels duidelijk zijn, maar ook van helpen in de keuken leren kinderen ontzettend veel! Dit boek is daarbij een mooie steun. Kinderen leren recepten lezen en aanwijzingen opvolgen. Ze kunnen hun leesvaardigheden in de praktijk inzetten en ervaren zo het nut van leren lezen; als ze niet konden lezen, zouden ze de gerechten uit het boek immers niet kunnen bereiden.

Wat mij betreft is dit boek een hele waardevolle aanvulling voor ieders boekencollectie. Het hele gezin kan er plezier aan beleven en kinderen steken er ongemerkt ontzettend veel van op. Een toppertje!