Auteur: Paul van Loon                                  Ben jij soms je papa kwijt?

Illustraties: Alice Hoogstad

Uitgeverij: Zwijsen

ISBN: 978-90-276-6860-8

Leeftijd: vanaf ca. 4 jaar

Het verhaal

Boy loopt met zijn vader door de stad. In de etalage van een groot warenhuis ziet hij een politieauto staan. Zo eentje wil hij wel hebben! Papa en Boy gaan samen het warenhuis binnen en komen via de roltrap op de speelgoedafdeling. Boy wil wel even met de politieauto spelen. Maar de roltrap was toch ook wel érg leuk. Zou hij nog een keertje, helemaal alleen? Boy verdwaalt in het grote warenhuis. Tussen al die mensen kan hij papa niet meer vinden. Wat nu?

DSCN4476

Dat Paul van Loon ook voor kleuters schrijft is niet bij iedereen bekend. Heel jammer want ook dit doet hij weer geweldig goed! Als geen ander weet hij een voor kleuters herkenbare wereld te scheppen en kinderen van begin tot eind te boeien. Mijn eigen zoontje, overigens nog geen 4 dus ook voor jongere kinderen kan dit boek geschikt zijn, was tijdens het voorlezen één en al oor. Het verhaal is in begrijpelijke taal opgeschreven. Iedere bladzijde bevat een kort stukje tekst en is verder gevuld met prachtige illustraties die een hele mooie sfeer neerzetten. Je kunt je het warenhuis helemaal voorstellen en voelt mee met Boy, een kleine jongen helemaal alleen in een immens gebouw waar het krioelt van de mensen.Erg goed gedaan!

Wat dit boek extra interessant maakt, is dat het speciaal geschikt is als voorbereiding op het leren lezen. De eerste pagina’s bevatten een illustratie met daarin pictogrammen die met het kind (of meerdere kinderen uiteraard) besproken kunnen worden. In het verhaal komt vervolgens een pictogram regelmatig terug. Het is de bedoeling dat het kind op die plaats steeds een woord invult. Hierdoor ‘lees’ je het boek samen en is het kind nog meer betrokken bij het verhaal. Deze manier van voorlezen sprak mijn zoontje zeer aan dus ik ga zeker op zoek naar meer van dit soort boeken!

Op de website ‘Lees met Paul van Loon’ is meer informatie over dit boek en andere boeken in dit project te vinden. Zeer interessant dus zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen!