J. Flanagan; De grijze jager, boek 1: De ruïnes van Gorlan

Het eerste boek dat ik lees voor de zomerlezen uitdaging is boek 1 van de Grijze jager serie van auteur John Flanagan. grijzejager1

Waarom nu juist dit boek?

Als echte fantasy liefhebber (de Hobbit, In de ban van de ring, Game of thrones) ben ik ontzettend benieuwd naar deze serie boeken. Ik werd geïnspireerd door een van mijn leerlingen uit groep 8, die inmiddels al bij boek 12 (!) is aanbeland. Ik vind het als leerkracht belangrijk om op de hoogte te zijn van wat er zoal aan literatuur beschikbaar is voor mijn leerlingen en daarnaast is lezen voor mij de ultieme manier van ontspannen dus zo sla ik twee vliegen in één klap.

Samenvatting

Hoofdpersoon van het boek is Will. Een jongen die klein is voor zijn leeftijd, maar ook snel en vlug van begrip. Zijn hele leven heeft hij ervan gedroomd om naar de krijgsschool te mogen en ridder te worden. Will is dan ook hevig teleurgesteld als blijkt dat de meester van de krijgsschool hem niet geschikt acht en hij wordt toegewezen aan Halt, de mysterieuze jager die Will door de jaren heen altijd wat angst inboezemde door op onverwachte momenten als uit het niets te verschijnen. Met tegenzin meldt Will zich bij Halt en leert hij om de geheime wapens van een jager te gebruiken: pijl en boog, een onopvallende camouflagecape en een eigenwijs klein jagerspaardje. Ook al blijft Will er diep in zijn hart naar verlangen om ridder te zijn, als hij samen met Halt op een geheime missie gaat komt hij erachter dat jager zijn zo verkeerd nog niet is… De ruïnes van Gorlan is het eerste deel in de inmiddels 12 delen tellende, immens populaire serie over Will en zijn vrienden van kasteel Redmont.

4 juli

Inmiddels ben ik bij hoofdstuk 12 (van de 32) aangekomen. Het lezen van de eerste 12 hoofdstukken heeft mij tussen 1 en 1,5 uur gekost. Ik heb helaas als moeder van twee jonge kinderen weinig tijd om er eens echt voor te gaan zitten, maar doordat het boek uit korte hoofdstukken van 4 à 5 bladzijden bestaat blijft het overzichtelijk. Ik hoef nooit halverwege een hoofdstuk te stoppen en kan het verhaal zo prima volgen. Een duidelijk pluspunt!

Het verhaal is boeiend doordat er twee verhaallijnen zijn die elkaar afwisselen, namelijk die van de weeskinderen Will en Arnaut. Verder zijn plaatsen en situaties duidelijk beschreven waardoor ik me er een goede voorstelling van kan maken en echt even in een andere wereld kan kruipen.

Tot nu toe vind ik dat het boek ook prima door volwassenen gelezen kan worden, maar soms is het wel duidelijk dat het eigenlijk voor een jongere doelgroep is geschreven. Ik vind het taalgebruik dan wat eenvoudig, wat logisch is en wat er ook voor zorgt dat het boek makkelijk weg leest, maar wat het voor mij net even wat minder boeiend en aantrekkelijk maakt.

Al met al ben ik tot nu toe dus zeker te spreken over het boek en lees ik lekker verder! Binnenkort volgt weer een update.

Update 24 juli

Inmiddels al aardig opgeschoten en aangekomen bij hoofdstuk 24. Ik lees het boek in etappes waar soms wel een week tussen zit, maar toch blijft het verhaal goed te volgen. Dit kan betekenen twee dingen beteken: of het is zo ontzettend simpel dat het gewoon saai wordt óf het blijft zo goed hangen en is zo goed neergezet dat je er meteen weer helemaal in zit. Gelukkig geldt wat mij betreft dat laatste! Het zou van mij allemaal net wat sneller mogen. Als je ‘Game of thrones’ gewend bent waar de verhaallijnen en personages elkaar in moordend tempo afwisselen is ‘De grijze jager’ wel even wennen, maar desalniettemin gebeurt er genoeg om te blijven boeien en de sfeer die de auteur neerzet bevalt me prima.

Binnenkort mijn definitieve oordeel!

Update 8 augustus

Het boek is uit. Waar ik de vorige keren nog van mening was dat het allemaal wat boeiender en sneller mocht vond ik de laatste hoofdstukken nog verrassend spannend!

In eerste instantie kabbelt het verhaal rustig voort. Hier en daar maken de hoofdpersoon en andere belangrijke personages wat vervelende dingen mee, maar over het algemeen zet de auteur een gezellige sfeer neer en hebben de ‘good guys’ in het verhaal de overhand.

Op ongeveer 3/4 van het boek komt hier echter verandering in en wordt de sfeer wat grimmiger en spannender. Dit maakt dat je als lezer vlot door de laatste hoofdstukken heen gaat omdat je nieuwsgierig wordt naar de afloop van deze spannende gebeurtenissen.

Gelukkig kent het boek een ‘happy end’ waardoor je het met een tevreden gevoel weg kunt leggen. Tegelijkertijd heeft de auteur in de laatste hoofdstukken een eerste aanzet gegeven tot veel meer dus is het haast onmogelijk om niet verder te willen lezen en te willen weten hoe het Will en zijn vrienden verder zal vergaan.

John Flanagan maakt veel werk van het beschrijven van plaatsen en situaties en weet een geheel eigen fictieve wereld neer te zetten waar je jezelf tijdens het lezen helemaal in kunt verliezen. Knap gedaan!

Conclusie: het boek is zowel voor kinderen als volwassenen zeker een aanrader! Ik ben blij met mijn keuze voor dit boek en ben zeker van plan meer delen uit deze serie te gaan lezen.