M. Hoffman; De Boskampi’s

Zomerlezen met ‘De Boskampi’s’

Alhoewel het boek inmiddels al enkele jaren oud is (2006) moet ik bekennen dat ik er nog niet eerder van gehoord had. Dat in april van dit jaar de gelijknamige film is uitgebracht is zeer waarschijnlijk een enorme boost geweest en heeft het boek meteen weer op de kaart gezet. Mijn nieuwsgierigheid werd door alle berichtgeving rondom de film in elk geval geprikkeld dus ik besloot aan het lezen te slaan!   boskampis

Mijn mening tot nu toe (17 juli, inmiddels ruim 70 bladzijden gelezen)

Wat een heerlijk boek!! Geniaal hoe iemand zo goed in de gedachten wereld van een jong kind kan kruipen en op die manier een boeiend en ontzettend komisch verhaal weet neer te zetten.

Door mijn werk in het onderwijs heb ik een goed beeld van de doelgroep waarvoor het boek geschreven is (kinderen vanaf ca. 9 jaar) en ik ben ervan overtuigd dat het ze aanspreekt. De hoofdpersoon is heel herkenbaar; een wat eenzame, slimme jongen die er o zo graag bij wil horen en zich schaamt voor zijn vader (welk kind doet dit in een bepaalde fase nu uiteindelijk niet?! 😉 ). Fantastisch hoe deze jongen uiteindelijk kans ziet een nieuw leven te beginnen en er alles aan doet om een nieuw, ‘cool’ imago te creëren.

Tot nu toe leest het boek lekker vlot weg en heeft het me nog geen moment verveeld. Ik zit tijdens het lezen regelmatig hardop te grinniken (hoe moet dat eruit zien; een vrouw van 30 die in een deuk ligt bij een kinderboek… 😛 ) en ben heel benieuwd hoe dit avontuur verder zal gaan. Wordt vervolgd…

Eindconclusie, 29 juli

‘Zo, voor een boek wat zo vlot weg leest heeft ze er wel héél erg lang over gedaan’; ik hoor het je denken! 😉 Maar dit is niet het geval. Ik heb het boek met tussenpozen gelezen. Dat heb je als je leesverslaafd bent; je raakt verdwaald in al het moois en wilt álles lezen wat er is. Geloof mij: Dat gaat niet! Vandaar dat ik besloot eerst ‘De Boskampi’s’ maar eens uit te lezen en pas daarna verder te gaan met de rest van de uitdaging.

De Boskampi’s dus. Ik blijf bij mijn eerdere oordeel; een heerlijk boek vol humor dat niet alleen kinderen, maar ook volwassenen zeker aan zal spreken. Lijkt me super om, als mijn zoons oud genoeg zijn, het boek aan ze voor te lezen of samen met ze te lezen; dat wordt lachen!

Wat ik prettig vind is dat de auteur tegen het einde van het boek beschrijft hoe de hoofdpersoon door zijn leugens en fantasieën in de knoop komt. Dit maakt het verhaal realistischer want hoewel het goed in elkaar steekt is het toch vrij absurd. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn, maar ik vind het wel prettig als een boek een boodschap heeft en hier is dat toch wel ‘eerlijk duurt het langst’. Zoals het een goed kinderboek betaamt is er ook een happy end en kan de lezer het boek met een tevreden glimlach wegleggen en er vol plezier op terug kijken. De film staat op mijn lijstje voor als mijn kids oud genoeg zijn want ik ben ervan overtuigd dat dit een heel vermakelijke film is, ideaal voor een druilerige (vakantie)dag.

Lezen dus dit boek en daarna lekker met de hele familie genieten van de film; plezier verzekerd!

Hier vind je meer informatie over de auteur van ‘De Boskampi’s’.